Sociale innovatie, meer dan alleen technologie.

Wat drijft succesvolle innovatie? Is dat technologie of zijn het juist mensen en hun behoeften die de grootste impact maken? Bij Stendig geloven we dat je innovatie kan stimuleren door in te zetten op gedrag. We noemen dat ‘sociale innovatie’. Uit medewerkerstevredenheidsonderzoeken komt het ook steevast naar voren: Alle werk- en denkkracht om je organisatie te laten vernieuwen heb je al in huis. De vraag is: hoe benut je deze krachten optimaal?

Verbeter samenwerking en ontwikkel competenties

Sociale innovatie gaat over grote vernieuwingen door kleine stappen. Vernieuwingen in de wijze waarop de organisatie wordt bestuurd en de wijze waarop het werk en de samenwerking wordt georganiseerd. Het gaat over leren innoveren en het veranderen van gedrag. En om de samenwerking van het team te verbeteren. In dit kader heeft ‘sociaal’ geen softe betekenis: het doel is innoveren, concurrentievoordeel behalen en hier beter van worden. Dit is wat sociale innovatie volgens ons interessant maakt. Het bevindt zich op het snijvlak van persoonlijke – en organisatieontwikkeling. Meer weten? Neem gerust contact met ons op.

“Social innovation is innovation that is social both in its ends and its means.”

 Robin Murray – The open book of social innovation.   

Achtergrond: Wat verstaan we precies onder sociale innovatie?

Bij Stendig geloven we dat innovatie kennis en inzet op gedrag en competenties vereist. We noemen deze inzet ‘sociale innovatie’ en zien dat dit steeds belangrijker wordt. Uit onderzoek komt het ook steevast naar voren: Alle werk- en denkkracht om je organisatie te laten vernieuwen heb je al in huis. De vraag is: hoe benut je aanwezige krachten en competenties optimaal?

> Lees verder.

Casus: Doe mee aan de innovatie-battle!

In opdracht van Rijndam Revalidatie – de grootste revalidatiestichting binnen de regio Rotterdam – mochten we antwoord geven op de vraag. ‘Hoe krijg je de 800 medewerkers van Rijndam nu zo ver dat ze goede ideeën vasthouden en weten door te vertalen naar hun dagelijkse praktijk?’. We creëerde ‘innovatie-battles’; waarin we sturen op sociale innovatie in de zorg.

> Lees verder.

Uit de praktijk: Bronnen en voorbeelden.

Hier vind je bronnen, van webinars tot artikelen, die inspireren. Deze voorbeelden inspireren omdat ze een nog beter begrip geven van wat sociale innovatie kan betekenen. En omdat het voorbeelden zijn van organisaties, ideeën en innovaties die zich richten op jou voorbereiden op de lange termijn. Het zijn bovendien voorbeelden die relevant zijn in tijden van Covid-19 en de 1.5-meter samenleving.

> Lees verder.

Op de bank:
Ga de dialoog aan.

In tijden van steeds meer digitaal vergaderen en ideeën uitwisselen, hebben verscheidene vragen en werkvormen een andere lading gekregen. Van “Hoe gaat het met je?” tot brainstormen, je collega’s informeel én inhoudelijk spreken was zelden uitdagender. Wij helpen je met het instandhouden van verbinding en het ophalen ideeën, zodat iedereen weet voor wie en wat hij aan het werk is.

> Lees verder.

Stendig werkte onder andere voor